Färdrapporter

OBS! Skriv inte in din e-postadress! Alla kan läsa den och du kan få massor av spam!

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 24. apr, 2011

Söndag 24/4, ett par dagar har förflutit sedan vi hade en helt enastående vandring i Fulltoftaområdet. Ett riktigt sommarväder hade beställts och levererades, Märta och Tomas hade lagt upp en fin vandring med start och mål vid Fulltofta Naturcentrum. Vi var några stycken som inte varit med tidigare vid Fulltofta och vi överraskades stort.
Det var skogsvägar, stigar, lite nyplöjd åker och även klättring över stengärde. Vi följe en porlande bäck och passerade över den ett stort antal gånger. Lunch intogs vid Ringsjöns strand innan sista delen av vandringen anträddes. På väg mot bilarna passerade vi ett storkhägn med ett stort antal storkar, några fanns till och med utanför hägnet. Vi såg även Skånes kanske äldsta ek och många vackra blommor som vi delgavs namnet på. Dagen avslutades med fika vid Naturcentrum före hemfärde.
Tack Märta och Tomas för en fin upplevelse.

Skrivet av Bo Lundgren, den 1. mar, 2011

Hej där!
Söndagen den 27 februari 2011.
Pågatåg till Maria. Stationen efter Helsingborg.
26 förvårsystra vandrare steg där av tåget.
Längs med järnvägsvallen och ett större koloniområde
tågade vi mot Mariastaden. Inte en kololonist var synlig. Snålblåst.Som väl var hade vi medvind.
Efter passage av Krematoriet, en imposant byggnad, nådde vi Pålsjö skog. Rast.De flesta fikade stående i blåsten. Oaktat det fanns bänkar.
Nu rakt in i Pålsjö skog, som i en broshyr omnämnes som ett värdefullt naturområde med stor social funktion! Jo det stämde!
Vi kom direkt att möta ett stort antal personer, vilka genomförde en tipsrunda!
Genom Pålsjö betesmarker och fram till Sofiero slott,där grinden var öppen.
Här skulle det rastas i 45 min. Var finna en plats utan vind och med utsikt över Sundet?
Jo, på baksidan av slottet, slog de flesta läger.
Hamlets Kronborg syntes i diset. Rhodondendrons antal beundrades och nu är det bara 3 månader kvar till blomning. Tänka sig!
Upp i stående och iväg!
Vi kom snart in på Landbrovägen, belägen högt över Sundet. Villa Thalassa, nu vandrarhem - vackert vit.
Pålsjö slott, ännu en betydande gammal byggnad. Nu ägd av Helsingborgs kommun och uthyrd till olika företag.
Allén fram till slottet, magnifik.
Våffelstugan, stängd, tyvärr, men sommartid ett säkert kort.
Ja, mycket fanns att se på denna runda, vilken en deltagare från Lund anammade till fullo. Innan vandringens slut hade han 87 bilder i sin kamera. Han fotade allt och alla. Han visade bl.a. några vackra bilder på trädsvamp!
Allt har ett slut och vi anlände till Maria station en timme tidigare än beräknat. 11 km blev det och tack till Kerstin och Sven.
Ett nytt varmt pågatåg förde oss hem!

Skrivet av Gertrud Berg, den 8. feb, 2011

TACK till alla er som så målande beskriver det ni upplevt på Vandrarlagets turer. För oss som pga av hälsoskäl inte längre kan hänga med personligen skall ni veta att det är mycket upplivande att läsa om era upplevelser, man är liksom med er trots att man inte dyker upp fullt synlig. Men i tankarna är vi med er och i programmet följer vi era planerade äventyr och att sen få läsa om dem, det förhöjer verkligen tillvaron. Jag hoppas ni fortsätter att delge oss era upplevelser, det här är som att läsa de gamla, ännu bevarade hävdaböckerna!

Skrivet av Bo Lundgren., den 8. dec, 2010

Hej!
Kanske nån vill veta nåt om Adventsvandringen den 5 dec. 2010?
Vi mötte upp vid Boklundens restaurang. Från Malmö kom Annika och Sven samt Per från "slätten" Jo, fler var det inte.
Men Lund ställde upp med 11 villiga.
Lätt vandring om 9 km. Nu var det förstås snön, som var på sina ställen en halv meter djup!
Vi gick på Skåneleden och började gå genom Trollskogen.Sven spårade och takten var behaglig, men knäna fick lyftas högt.
Första rasten kom en kvart innan Torna Hällestad. Snön sparkades undan och vi kunde sitta! Några damer blev så upprymda, vid åsynen av slätten mot norr och all snö, att sången White x-mas stämdes upp!
Vid Torna Hällestad hade byggts upp information om den gamla stationen. Ja, turlistan var från 1910, så vi fick vandra vidare. Upp på Borelundsåsen.
Nedfarten ställde till lite problem, som löstes på olika sätt. Eva Stjärne kom snabbt ned genom att åka på baken! Ingen skadades. Snön dämpade allt.
Vidare upp på nästa ås och ned igen. Passerade Knivsåsen och gick mot Dalby stenbrott, som vi nästan rundade. Nere i brottet såg vi två tomtar som grillade. Det var Kerstin och Gunilla, som var vänliga och ställde upp för oss. Korven var grillad och välsmakande och klar samtidigt som vi kom fram. Vilken timing!
Sen mot Torna Hällestad igen, med mindre avvikelse, men Sven hittade ofta leder med djup snö.
Nu var det dugg i luften och halt.
Hur få upp bilarna på från p-platsen? Jo, passagerarna fick skjuta på!
En härlig vandring. Och vi tackar Kerstin, Gunilla och Sven.
Bo och Aase.

Skrivet av Bo Lundgren, den 15. nov, 2010

Vedema den 14 november 2010.
Vild, vacker och spännande. Svaret blir Vedema.
Många backar upp o ned, ett par med fasta rep.
Rökeån, bred forsande mörk. Underlaget på stigarna fyllda med rötter och hala löv.
Korta turen om en mil under ledning av Cecil och Göran. Cecil ledde för första gången en tur i Vandrarlaget. Han tillämpade något nytt, som jag uppfattade det, Tyst Avgång och Ankomst! Stannande och igångsättning gick utan order eller kommandon eller räkning.
Till en rast gav han en tid och sedan gick han. Han hade dock full koll på antalet. Han sågs räkna tyst med läpparna.
Man följde ledaren utan tillsägelse!
Göran som alltid påläst, kunnig och underfundig.
Han fann bl.a en Ametistsvamp. Lila på undersidan.
Okänd för mig som icke svampkunnig och kanske fler.
Jag fann en blek taggsvamp, som Göran sa kunde passa i stekpannan med tillsats av bl.a curry.
Cecil hade även koll på vädret. Det skulle börja regna kl 13.00 och så blev det. Han förde oss sedan till en raststuga, där vi fick skydd för regnet.Här fick Ingela och jag tillfälle att rensa hängrännorna!
Till bussen kom vi ALLA i Antikrundan i god tid, då den långa turen var försenad.
Ja, Antikrundan skall ju vara en företeelse när en pensionär går på promenad, enl Sven.
Nu var det mörkt.
För lommagruppen blev det som avslutning pizza i Lomma.
Stort tack till Cecil och Göran för en fin tur!
Bo och Aase.

Skrivet av Bo Lundgren, den 21. sep, 2010

Hålehall l9 september 2010.
Vi närmade oss åsen i Sunes buss och himlen mörknade.
Vi var 16 som valde den korta turen.Ja, sååå kort var den inte. Cirka milen.
Med varsam hand blev vi guidade upp av Märta och Margit.
Flott utsikt, men vidare. Det skulle strax bli rast!
Även här hade vi utsikt över nejden.
Nu var det lättgånget. Och vi kom in i riktig vandrartakt,där steget och underlaget samarbetar och känslan att vila i steget infann sig. Ett riktigt hantverk. Ingen brådska.
Stigar och skogsvägar kantades av sällan sedd mängd av svamp i orange och rött.En ljusled.

Lunch, som blev kort. Det var lite rått och när maten i ryggsäcken övergått till magen gick vi vidare.
Fortfarande lättgånget! Och i sällskap med hästar och svamp.
Vi närmade oss en maskinstation och två svarta hundar kom emot oss! Oj, det var inte bra. Men lugn, de var svansviftande och följde oss en bit.
Det stod inte länge på förrän i ett buskage vid vägkanten stod en kalv, som presenterade sig med märke nr 0167. Han hade lämnat kamraterna i inhägnaden. Vi beundrade varandra en stund.

Ja, det är farligt utmed vägarna, men värre var det tydligen i mitten av l700-talet, då postridaren blev rånad.Till åminnelse var en sten rest.
Gränsen mellan Skåne o Halland passerades.
På åsen hade vi lyckan att hitta en presentbutik!
Damerna gick genast in och vi gubbar stod utanför och kramade plånboken
Där gavs även tillfälle att mata ponnyhästar.
Plötsligt dyker den "långa turen" upp.
Nej, här ges ej något utrymme för vila, bara ila, ila.
Efter ytterligare en fika, vid ett blomsterupplag, var färden strax över.
Vi såg bussen och sammanträffade med 10 ur den långa turen. De gick ej vidare de sista 5 kilometerna.
Hemfärden gick i härlig sol.
Och så var sagan slut...
Tack Märta och Margit.
Bo och Aase Lundgren

Skrivet av Bo Lundgren, den 7. jun, 2010

Söndagen den 6 juni 2010.
Brösarps backar och Drakamöllan.
Vilken härlig vandring!
Vi vill tacka våra ledare Annika och Bertil!
Backe upp o backe ner. Jo, man fick jobba i värmen, men det var det värt, med förmånen att få beträda ett så unikt område.
Som vanligt händer det alltid något under vandringen.
Stort som smått.
Denna gång en skogsmus, i storlek som en mindre tumme, förevigad med digitalkamera.
En framtida vandring här under en höst, är något att se fram emot...
Aase och Bo.

Skrivet av Kerstin Lundblad, den 11. apr, 2010

Söndagmorgon och det är tid för en vandringstur. Dagens vandring ska gå från Breanäs till Sporrakulla, en tur på ca 12 km. Väderutsikterna har varit att det ska bli vackert väder med solsken. Det börjar lovande men innan vi kommer till utgångspunkten har solen gått i moln.
Vi följer Skåneleden från Breanäs och passerar en hel del intressanta saker som man kan läsa om på uppsatta tavlor. Det finns bl.a. någon sorts stor ugn, tjärdalar och beckkokare. Vi beser även 2 st. kallkällor där många provsmakar det kalla vattnet.Vandringen går på skogsstigar och skogsvägar och var verkligen njutbar. Straxt innan eftermiddagsfikat tittade solen fram och vi fick en skön stund i skogsbacken. När sista biten till Sporrakulla skulle starta och vi som vanligt gör en kontrollräkning av deltagarna, samlas alla på "Fägatan" vilket skapade allmän munterhet.
Långa turen leddes av Bertil och Sven medan Karl-Axel och Urban höll i den kortare.
Stort tack till alla turledarna.

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 1. feb, 2010

Så har det äntligen blivit en riktig vintervandring, som företogs i Vittsjötrakten. Söndagsmorgonen började lite bistert, när vi passerade Bjärnum var det 12 minusgrader, men längre fram på dagen steg temperaturen. Vi var 30-talet vandrare som vaknat upp och var redo för en vandring i ett fint Skånelandskap. Våra turledare hade gjort ett bra jobb och det blev en fin men, för benen, jobbig tur. Vi gick omväxlande på småvägar och stigar. Det blev en hel del pulsande i snön och i den lätta nysnön var det jobbigt att ta sig fram. Vi tackar våra turledare Eva Stjärne, Susan Vinnerljung, Kerstin Wiking och Margit Björklund för en fin och trevlig dag.

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 6. dec, 2009

Så har då 2009 års sista vandring gått av stapeln. Det var en kortare tur på 9 km i Skrylleområdet någon mil utanför Lund. Efter lite strul innan vi kom igång med färden, som startade vid P-platsen norr om Billebjer, gick turen upp till toppen av densamma. Här intogs dagens första kaffepaus. Utsikten över Lundaslätten är verkligen sevärd. Färden gick vidare till Skryllegården där dagens lunch intogs. Det finns ett fint Naturum på området och många passade på att besöka detta och samtidigt få lite värme. Från Skryllegården gick vi vidare till Rögle dammar där vår utmärkta klubbtjänst, Gunilla och Kerstin, överraskade oss med glögg, pepparkakor och lussekatt. Träffen vid dammarna avslutades med att alla hjälpte till med att framföra ett antal julsånger. Den avslutande biten från dammarna till bilarna på ca. 1,5 km avslutade dagens och årets sista vandring.

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR alla MLV-are.

Skrivet av Lars R Carlstedt, den 30. nov, 2009

Här kommer ytterligare en bild från vandringen runt den "uttorkade" Vombsjön. Normalt är stranden ca fem meter bred på detta ställe men en torr sommar och ett stort uttag pga raset i Bolmentunneln har begräsat påfyllningen. För oss vandrare var det bara bra.

Sven. Gå inte före ledarna!

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 30. nov, 2009

Dagens vandring var en tur runt Vombsjön med start och mål vid Övedklosters P-plats. Vi var 21 st som trotsade väderutsikterna tidigare i veckan som lovat ihållande regn hela dagen. Men våra turledare, Barbro Arvidsson och Margit Gustafson, har bättre hand med vädergudarna än SMHI inte ett regnstänk utan det var uppehåll och tom. lite solsken. Turen gick på ett omväxlande underlag allt från väg till sandstrand och skogsstigar. En lång vandring, ca 19 km, på det omväxlande underlaget kändes i benen vid vandringens slut. Vi tackar dagens turledare för ett utmärkt arbete innan alla åker hem till en välbehövlig vila.
Tack Barbro och Margit.

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 2. nov, 2009

Novembers första vandring är avklarad.Det var en jättetrevlig tur på Söderåsen som började vid "Halahus" och slutade vid Klåveröd. Mathias Steuch och Bertil Olsson hade lagt upp turen som gav deltagarna en härlig söndag i ett höstfagert Skåne. Det var mycket upp- och nerför men alla klarade strapatserna på 17,1 km utmärkt och vi anlände till bussen 20 minuter tidigare än planerat. Den korta turen leddes av Sigrid Edstam och Mailis Malmqvist.
Tack alla turledare.

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 4. okt, 2009

Söndagmorgon, man vaknar till en blåsig och delvis regnig oktoberdag. Sedan lång tid tillbaka är det bestämt att Gunilla, Kerstin och jag ska hålla en vandring i trakterna av Stehag. Vi provar något nytt, en vandring utan anmälningsplikt. Med tanke på hur väderprognoserna varit går inte tankarna i de normala banorna en vandringsmorgon, "kommer några att dyka upp eller blir det bara vi tre".
Frukosten intages och den matsäck som ska få följa med ut görs iordning och sedan blir det buss till Malmö Central. Biljetter löses och ytterligare 3 st Malmövandrare dyker upp. Tåget tar oss till Lund och även där stiger 6 st tappra vandrare på. Resan till Stehag tar ca 50 min pga banarbete men är avklarad och vi kan börja vår vandring.
Det är ett glatt gäng som får en mycket trevlig och gemytlig söndag trots ett blåsigt men nästa regnfritt väder. Turen går på både vägar och vackra skogsstigar. Rasterna blir inte så långa pga vädret så det får bli någon extra km istället. Alla var nöjda med dagen och det kan kanske bli någon ytterligare vandring med tågresa.

Gunilla Kerstin Sven

Skrivet av Gertrud, den 13. maj, 2009

Den 8 juli 1749 besökte Carl von Linné en av Skånes många stora gårdar,
Bälteberga vid Tågarp, inte långt rån staden Helsingborg, på
norrsluttningarna av Rååns dalgång. Den vackra allén som leder
upp till gården fanns säkert redan då, men nu den 10 maj 2009 stod
36 st medlemmar ur Malmö Lunds Vandrarlag i allén och förberedde
sig för en 3 km:s vandring fram till en än mer spännande mötesplats.
Via bokskog och öppna hagar, längs den stilla porlande ån gick vi och gladde
oss åt det som komma skulle, inte bara det faktum att vi skulle få en liten rast i bokskogsbacken, med tillfälle till kaffe utan än mer åt att vår skara skulle
utökas med ännu fler vandrare. Från vår backe med utsikt över dalgången
nedanför oss kunde vi se dem, 37 stycken glada och på äventyr sugna danska
medlemmar från Lyngby-avdelningen av Dansk Vandrelaug.
De strömmade ur bussen och lyfte sina armar i en hälsning till oss, tog sig
upp för backenoch genast startade vi en vandring som skulle leda oss mot
Borgen, mot Wallåkra sten kärlsfabrik, mot sliprännorna i Kvisttofta
för att via vandringsled från Gantofta via Raus 1100-tals kyrka och
Landborgspromenaden sluta i Ramlösa Brunnspark. Modern kultur
i Wallåkra, känning av stenålder vid sliprännorna och en härlig tur
längs iordningställd vandringsled till Raus och Ramlösa, där historien
om vattnet blev berättad. Solen och värmen gjorde alla törstiga
och nog var det en del som önskade sig ett glas vatten när man
vid den gamla vattenkällan plötsligt upptäckte att det bak den stora
rhododendronbusken fanns en ”vattenstation” för törstiga vandrare,
såväl danska som svenska. Här skulle firas!
DVL:s Lyngbyavdelning var av oss inbjudna för att fira sitt
70-års jubileum med en gemensam vandring.
Vem har sagt att det inte går att dricka Ramlösa Special med
pepparkakor som tilltugg?
Absolut ingen av dem som var gäster här i alla fall.
Glada miner, härliga skratt och varma kramar blev avslutning
på dagen innan våra gäster gick till bussen för färd mot
Helsingborg alltmedan MLV-arna låg stilla i gräset och
njöt av sol och stilla samtalade om dagens äventyr innan
bussen tog oss tillbaka till Malmö och Lund.
En väl genomförd dag där inte minst logistiken mellan
vandring och bussfärder klaffade perfekt.
TACK för den!

500 år, det syns inte!

Nu är alla fän samlade.

Tur att man har rejält på sig!

Billebjer i solsken 1 månad tidigare.