Färdrapporter

OBS! Skriv inte in din e-postadress! Alla kan läsa den och du kan få massor av spam!

Skrivet av Inger Månsson, den 15. apr, 2014

Denna cykeltur Helsingör t. Köpenhamn blir ett startskott för mig att inte ge upp trots sjukdomar.
Efter denna tur på för mig ca 7 mil känner jag mig full av tränar lust och" skorpor och vatten"

E-post:

Webbsida:

@flexibag.se

reflex

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 14. apr, 2014

Söndagsmorgon 13 april, dagens utflykt var en cykeltur från Helsingör till Köpenhamn och vi var 16 MLV-are som genomförde denna tur. På färden till Helsingborg var vi uppdelade på 2 tåg, 1 gäng från Malmö och resterande från Lund. Väderutsikterna var ”sisådär” lite regn och blåst men även lite solsken, allt infriades. Vi passade på att ta dagens första fika under överfärden till Helsingör.
Väl på cyklarna åkte vi till Kulturvarvet, som ligger alldeles vid Kronborgs slott, där beundrade vi en staty, väldigt likt Den Lille Havfrue, men i form av en sjöman. Statyn heter ”Han” och är i polerad stål och formgiven av konstnärerna Elmgreen och Dragset. Åter på cyklarna följde vi Strandvejen och passerade Snekkersten, Espergärde och Humlebäck fram till Nivå där vi lunchade precis vid stranden. Hela vägen kunde vi titta på många vackra och fina hus. Efter lunch fortsatte vi och nästa uppehåll gjordes vid Karen Blixens museum i Rungsted där vi gick en tur i parken. Färden fortsatte till Rungsted station där man kan beskåda en stor mosaikvägg av Else Ahlfeldt. Här fick vi en extra paus på grund av en ordentlig regnskur. Från Rungsted går cykelvägen i stort sett parallellt med järnvägen och nu blev det mycket backigare. Nästa anhalt var vid Arne Jacobsens ”Bensinstation” i Skovshed och här läskade sig de flesta med en strutglass. Vi följer sedan Strandvejen och Öster Brogade och svänger till höger för att följa vattnet fram till Huvudbangården. Biljetter köps, tåget går från spår 5 och vi tar hissen ner men då ändras till spår 4, bara att åka upp för att åka ner till den ändrade spåret. Det var en fin cykeltur om än lite jobbig på grund av blåsten och vi åkte totalt 6 mil.
Tack till dagens turledare Susan, Inger och Olov.

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 31. mar, 2014

Söndagmorgon 30 mars 2014.
Cykel till Malmö C. i strålande sol men lite småkyligt men för 1 år sedan, när vi vandrade vid Forsakar, var det massor av snö att pulsa i, vilken skillnad.
Tåg till Hässleholm, vi var 19 st plus 1 som ansluter i Hässleholm. Vi startar på västra sidan av stationen och följer järnvägen norrut för att sedan vika av mot gamla T 4 området där vi korsar Almaån och sedan följer den. Efter ca. 25 min. har vi första fikarasten några meter från ån i ett härligt solsken. Tjugo min. sedan vidare, korsar åter Almaån, passerar ett villaområde och korsar vägen mot Örkelljunga. Vi går nu på en skogsväg och kommer så småningom fram till Hässleholmsgården där det var mycket folk i rörelse, det pågick både loppis och tipspromenad. Vattenpaus och möjlighet att plocka av lite kläder gavs när vi kom fram till scoutgården som ligger i skogen. Följer nu en gångväg och kommer fram till golfbanan, som vi går i kanten av, och kommer fram till våtmarkerna. Vi går motsols halva varvet runt sjöarna, och sedan blir det lite uppför för att komma till Trollsjön där det blir lunchrast. En underbar plats precis vid sjökanten. Det blir ca 1 tim innan vi rundar sjön och sedan följer vägen ner mot våtmarkerna där vi går andra halvan runt sjöarna. På den första halvan runt sjöarna såg vi inte många fåglar men på den andra fanns det minst 20 svanar. Kommer nu fram till en ny gångväg som leder oss till dagens sista fikaplats, som för övrigt är en lekplats, men där var möjlighet att sitta. Nu återstår knappt 2 km. till stationen och väl där har vi 20 min. innan tåget ska ta oss hem. Det har varit soligt hela dagen och alla har fått lite färg i ansiktet. Underlaget har varierat och det var Gunilla, Kerstin och jag som höll i vandringen som blev 16 km.

Skrivet av Bo Lundgren., den 3. feb, 2014

Söndagen den 2 februari 2014.
Årets första vandring går till Rössjön. Lång färd till norra Skåne. Slingriga vägar på slutet till utgångsläget. Dimmigt och ett par plusgrader. 16 pers. i bussen.
10 valde den långa turen om 2 mil.
Gunilla och Cecilia ledde denna, medan Sven tog den kortare, vilken blev 1 mil.
Underlaget var snö och halka. Den längre turen var säkert en utmaning!
Början av den korta turen gick på väg över fält. Snart skulle det dock bli annat. Sven drog ut i skogen, i avsikt att följa ganska nära Rössjöns stränder. Det blev till att kliva och halka. På flera ställen hade träd blåst omkull. Ja, som vanligt, inget är främmande för Vandrarlaget!
Första rasten förlades till en plats med stubbar, där sittunderlag passades till.
Man ville upp ur snön. Vandra vidare i ganska besvärlig terräng. Strax innan lunch kom vi ut på en körväg, som följdes. Här fick Hans intresse för att räkna årsringar på fallen gran. 45 år.
Dags för lunch, just som solen tittade fram. Perfekt, efter en disig förmiddag.
Vi kunde inte hinna att gå runt sjön, varför vi gick tillbaka i samma spår. Nu hade vi sol och kunde se Rössjön i sin skönhet. Vi kom till en å, med bra flöde. Här fann vi en fotboll! Inte ett hus och inte en människa i sikte. Hur hade den kommit dit? Ja, här skulle lekas ! Sven ville nicka bollen. Det gick galant, men bollen hamnade i ån,och sedan följde vi bollen.
Vuxet folk, som betedde sig som ungar. Härligt. Eftermiddagsfikat bestämde vi skulle förläggas till bussen. Ja, inte för att vi frös, utan mera av bekvämlighet.
En del finns säkert att sägas om Rössjön.
En skylt upplyste om att det var förbjudet att färdas med båt.
Tack till alla som ställde upp.
Hemfärden gick via Malmö och en del landade i Lund vid 17-tiden.

Skrivet av Annika Hill, den 8. dec, 2013

Söndagen den 8 december 2013. Adventsvandring ca 10 km.
Det var en decimerad -- men tapper -- liten skara som trotsade vädret och marscherade iväg från centrala Bunkeflostrand med siktet inställt på Klagshamns udde. Tågen gick inte på grund av nedriven kontaktledning.
Men v i gick, och hade både ledning (TACK Sven) och kontakt. Och julglögg och pepparkakor fick vi också (TACK tomteGunilla & tomteKerstin) innan vi frejdigt vandrade vidare i vinande vind och piskande regn mot bussen tillbaka till stan. Som på beställning stod den där och väntade och vi önskade oss -- och alla andra icke närvarande MLV:are EN RIKTIGT GOD JUL & ETT GOTT NYTT ÅR & på återseende 2014.

Skrivet av Bo Lundgren., den 25. nov, 2013

Söndagen den 24 november 2013.
Snogeholms strövområde.
Morgonen började med 5 plusgrader och mulet. Vid framkomsten till Fiskarhuset vid Snogeholmssjön började det regna. Regnkläder och paraplyer fram. Sven tog skydd under ett träd.
Ja, så skulle de 18 börja gå. Regnet upphörde!
Det blev sedan en solig dag med lite lägre temp och ganska blåsigt.
Märta i täten och Tomas i kön.
Första rasten efter 40 min. Märta hade hittat en plats med bord och bänkar. Lyxigt! Vidare utmed stigar i lättgången terräng. Vi gick med det gula markeringen i blicken. Inte släppa den, ty då kunde man komma vilse!
Framåt kl 12 vankades det lunch . Några hade fördelen att få ett bord med bänkar. 20 minuter anslogs. Det räcker vid den här årstiden.
Under färden upplevdes ingen större dramatik, men ute på ett fält stormade ett 10-15 tal vildsvin fram. Dock ej i kontakt med oss. Dessa förstörare av våra vandringsstigar.
Under vandringen kunde man få höra om upplevelser bl.a. från Afrika och Indien samt även Kranska Gora. Välkänt från tiden med Ingmar Stenmark. Eller varför inte om inköp hos Kjell o Co! Samtalsämne saknas aldrig.
Sövdesjön passerades.
Mot slutet av de 17 km gick vi fel. Märtas intryck av hur det skulle gå att passera en bäck gick ej att fullfölja.
Det blev en annan väg innan vi åter kom till Fiskarhuset.
Julhälsningar utbyttes och färden hem anträddes. Glada och trötta siktades Lund vid 16-tiden.
En förhoppning om God jul och Gott nytt år med många trevliga vandringar önskas.
Dock återstår adventsvandringen!
Tack till Märta som ledde oss fram.

Skrivet av Bo Lundgren, den 14. okt, 2013

Söndagen den 13 oktober 2013.
Kullaberg. Svårslagen natur, som har det mesta.
Vädret var mulet, men det lovades uppehåll till fram på em. Ja, vad göra. Välja den längre eller den kortare turen? Den längre var bara något längre, men bjöd på vassare backar och underlag.
19 valde den kortare och 15 den längre.
Iväg på den röda och kortare. Första stopp vid Hembygdsgården, Himmelstorp 1, som var stängd för säsongen. Enl. anvisning kunde den dock vara öppen på lö-sö vid gynnsam väderlek.
Efter rast vidtog vandring i skogsmark, som var ganska lättgången under ledning av Inger Månsson och som påfösare gick Sven.Så småningom kom vi fram till Vaktstugan, och härifrån blev det mer backigt.Strax härefter med en härlig utsikt över Mölle tog vi lunch. Tyvärr lite disigt utan sol. 3/4 går dock fort och nu fick vi arbeta fram till mål. Någon undrade om det kunde vara värre på den längre turen. Siktet var inställt på Fyren, men den dröjde med att visa sig. Vi mötte många danskar, både familjer och klättrare med rep och karbinhakar samt även ett par omslingrat på en bänk. När mannen såg oss utbrast han " så var den dagen förstörd." Han var göteborgare och togs ej på allvar. Möjligen trodde han att vid skulle rasta där!
Upp och ner hela tiden. Ja, det var jobbigt. Vi fick även gå bland Higlandcattledjur. Vi klarade oss utan att bli spetsade på de väldiga hornen.
Fyren syntes! Vilken lycka! Nu var vi äntligen framme vid en kaffebarack strax under Naturrum. På kaféet kunde man få varm äppelkaka med glass. Jo, det smakade. Kl. var 14.30 och bussen skulle komma kl 16.00. Gott om tid för besöka Naturrum. Den långa turen kom ungefär samtidigt, som den korta. Hemåt!
Vi klarade oss med endast lite regn på slutet. Men, det kom mycket regn på hemvägen när vi satt i bussen.
Birgitta från Malmö gav detaljer om den längre turen och givetvis var den jobbigare.
Hemresan blev lång för lundaborna, då man bestämde att köra till Malmö först. Det var lite "surt", att passera Lund på vägen!
Tack till färdledare, som förde oss skadefria på en lite svårgången tur.

Skrivet av Bo Lundgren, den 30. sep, 2013

Söndagen den 29 september 2013.
Sandhammaren. Öde vit strand, bred och inbjudande. Havet kraftigt med vit topp.
Sol!
En sån start! Lite kyligt, men strax varmare.
En halvtimme västerut blir det en första rast.
Sedan ytterligare vandring på stranden, en halvtimme.
Lagom tungt att gå i sanden.
Nu in i skogen och på stig upp till Backåkra. Här intog vi meditationsplatsen med stenen Pax. Lunch. 30 minuter.
Vindskydd bakom muren med utsikt över havet. Man ville sitta kvar i solen, men ingen pardon. Framåt. Ned och följa Skåneleden till Sandhammaren.
Sommarens prakt obönhörligen slut. Någon enda gråfibbla och små blåklockor
kunde skådas. Dock, höstens alla fröställningar och liljekonvaljens oranga bär gladde.
Sol hela dagen. Ingela gick mestadels barfota och var ensambadare!
Fyren blev föremål för frågor och beundran.
14 km blev långa turen med 33 deltagare. Korta turen 8 km med ett ? tolvtal.
Ledarna Solvig och Barbro fick assistans, då andra ledare p.g.a. skada och sjukdom stöllt in. Tack till de friska och god bättring till de frånvarande!

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 2. sep, 2013

Söndagmorgon, det ska bli en cykeltur på andra sidan sundet. Frå Lund kom 5 st med cyklar och i Malmö C ytterligare 9 st. Kort tågsätt och 16 cyklar, det blev trångt men med hjälp av trevlig tågvärd gick det ändå. Ytterligare 2 MLV:are steg på vid Triangeln och Hyllie. Vi steg av vid Kastrup och med Susan som turledare startade cykelturen. Väl ute från Lufthamnen följde vi kusten mot Dragör i god takt, soligt väder och medvind. Framme i Dragör berättade Susan lite om Dragörs historia, bl.a. att den var starkt inspierad av holländare på 1500-talet. Här togs en rejäl rast med möjlighet att utförska Dragör på egen hand. Turen fortsatte på cykelväg utmed kusten och ett stort antal vackra hus passerades liksom Amagers längsta badbrygga. Nu kom vi fram till ett skogsområde, Kongelunden, och vi gjorde en avstickare till Kongelunds Fort, en gammal militär anläggning. Från höjden inne på anläggningen hade vi fin utsikt över vattnet där minst 50 st Kitsurfare hade en riktig högtidsdag i den relativt kraftiga vinden. Lunchen intogs i ett grönområde med fortsatt vackert väder och ett stort antal startade flygplan rakt över oss. När vi fortsatte efter pausen blev det lite sämre väder, regn och motvind när vi fortsattte mot Örestad och Islands Brygge. Här pågick ett lopp för inlinesåkare, flera hundratals, och vissa gator var avstängda. Vid Islands Brygge var det fikarast och även nu var det vackert väder. Nu återstod bara upploppet mot Kastrup och hemfärd med tåg.
Stort tack till Susan och Olof för en trevlig dag.

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 27. maj, 2013

Söndagmorgon, idag ska vi vandra i trakten av Glimåkra. Dagens tur innehöll en vandring på ca.18 km men även en ”Lyxlirartur”som alltid är populär. Vi var 19 st som skulle vandra och vi blev avsläppta på ett ställe där Skåneleden korsar vägen mellan Sibbhult och Glimåkra. Första stopp skedde redan efter några hundra meter vid en rastplats där en bäck rinner fram. Det var ett härligt brus från vattnet och jag tänkte genast på ” Brusa högre lilla å” som Björn J:son Lindh har gjort en fin inspelning av. Vi följde Skåneleden, och underlaget bestod till största delen av mjuka och härliga skogsstigar blandat med lite skogsvägar. Första fikapaus togs efter ca. 1 tim och det var välbehövligt, bussturen hade tagit 2,5 tim. Färden fortsatte och efter en stund kunde vi välja en lite besvärligare sträcka på skogsstig eller följa skogsvägen mot Simontorp. Några valde vägen och för de övriga var det lite knixigare i ett antal km men alla kom fram och lunchen intogs vid ett sågverk där vi kunde sitta under tak. Fram till nu hade det varit i stort sett uppehållsväder men regnet började nu så sakta falla. Nu återstod ca. 6 km så rasten blev inte så lång. Innan vi kom fram till Glimåkra badplats, där bussen väntade, hann vi med en kortare fikarast. Nu hade vi en 2 tim lång bussresa till Malmö innan vi trötta och lite våta kom hem.
Tack till Eva och Susan för en fin och trevlig vandring.
Sven.

Skrivet av Bo Lundgren., den 18. maj, 2013

Söndag den 12 maj 2013.
Tåg till Hässleholm och sedan buss till Tyringe. Enligt programmet 12-14 km på skogsvägar och motionsspår. Stämde väl.
Lättgånget men kuperat, som krävde en del ansträngning. Första rasten blev en mindre lunchrast, då vi skulle skjuta lite på lunchen för att komma till en vacker utsiktsplats för längre rast senare. Ja, utsikten var av det "högre" slaget. Under vandringen kunde konstateras att våren slagit rot ordentligt. Vitsippor i överflöd, ljusa bokblad och liljekonvaljblad kunde skådas. Dock hade barvintern tagit blåbärsriset, som var helt brunt. Efter lunch var avståndet inte långt till Tyringe. Vädret var strålande. Ja, vi befann oss i en kurort känt för sitt radioaktiva vatten! Komna till Radiumkällan
läste vi om en där förekommande Kneippkur, som skulle stimulera bl.a. hjärtverksamhet, cirkulation och fotvalv!
Perfekt för oss vandrare. Även en trött fladdermus låg vid källan helt utslagen. Den hade säkert inte hunnit dricka av vattnet. De tolv vandrarna, varav en av det starka könet, gick vidare mot buss och tåg för hemfärd.
Tack till Eva och Susan för en trevlig dag.

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 14. maj, 2013

Cykling på Utvandrarleden.
Dag 1.
Torsdag morgon äntrar 6 st MLV-are, med cykel, tåget i Malmö mot Lessebo, ytterligare 3 st ansluter i Lund, Höör och Hässleholm. Vi var alltså 9 st som skulle cykla "Utvandrarleden", en sträcka som blev 16 mil lång. Efter ca 2,5 tim anlände vi till Lessebo där vi tog helgens första fika. Tyvärr var inte finpappersbrukets museum öppet så vi fortsatte till Vida Gård en sträcka på ca 1 mil. Vi besökte Atelje Vida där det fanns mycke fina saker att titta på och avslutade besöket med kaffe och kaka. På cyklarna igen för att några km senare komma till Ljuder, som man läst om i V. Mobergs Utvandrarna. Det finns mycket intressant att titta på och läsa om bygden där. Efter ytterligare ett par km var vi framme vid vårt första boende, Grimsnäs Herrgård. Det var gott om tid så en kortare vandring i en underbar skog gjorde att vi fick sträcka ut benen en aning. I resan ingick helpension och det vi bjöds på gick inte av för hackor. Kvällen fördrevs med lite snack och mycket skratt. Inkvartering och mat var för övrigt jättebra vid alla tre tillfällen.
Dag 2.
Efter frukost var det dags att packa väskorna på våra cyklar när jag upptäckte att min börs med cykelnykel och hemnycklar inte kunde hittas. Alla hjälpte till att leta, rummet, skogen och mina väskor genomgicks men ingen börs. Återstod bara att låna en vinkelslip och ta bort låset. Äntligen iväg, det var många stopp för att titta på olika sevärdheter bl.a Skrufs Glasbruk och Glasmuseum, Moshultamåla gamla skola där V. Moberg gick och Mobergstenen. Efter ca 4 mil anlände vi till Långasjö Vandrarhem som var vårt nästa övernattningsställe. Efter dusch och klädbyte dyker plötsligt min börs med den saknade cykelnykeln upp. Hoppsan!
Efter middagen besökte vi Klasatorpet där filmen om utvandrarna spelades in och därefter en tur till sjön innan det var dags att sova.

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 14. maj, 2013

Dag 3.
Morgon och uppdukad frukost som vi lät oss väl smaka. Före avfärd fick vi lite historik av Eva på vandrarhemmet om folk som utvandrat från bygden och de som återvände. Det var 1400 som utvandrade och 281 som återvände.
Dagens etapp på ca 4 mil avverkades och i god tid före middag anlände vi till Dångebo och Sjöviksgårdens Vandrarhem och Hotell. Nu fick vi veta att Sydsvenska Rallyt hade avverkats på delar av vår väg och även att alla tåg mellan Kalmar och Alvesta skulle vara inställda på söndagen.
Efter kontakt med Skånetrafiken fick vi besked att ett tåg med avgång från Lessebo kl 17.43 skulle gå. Bara att sikta in sig på den tiden. Innan middagen serverades fick vi en mycket intressant genomgång av Sveriges största samling av löpsedlar av föreståndaren. Även här fick vi en jättegod middag varefter de flesta gick en tur kring sjön nedanför vandrarhemmet innan det var dags att sova.
Dag 4.
Även idag är det soligt när vi startar mot Lessebo. En deltagare ska vara i Malmö före kl 18 och trampar iväg före oss andra. Lättåkt asfaltsväg och det rullar på bra, snart dock en grusväg som varit delsträcka i rallyt. Fy tusan va det var jobbigt. Vägen var nyskrapad, nästan som att försöka åka på stranden och ett otal med stenar att ta sig förbi. Det blev en hel del gående med cykeln men allt har en ände så också denna vägstump. Nu gick det återigen lättare och vi lunchade vid kanten av en sjö. Vi åker vidare och når fram tll Korrö, som är en gammal hantverksby, där vi gör ett besök. Vi fortsätter och en pil visar att vi ska åka till vänster, lite osäkerhet insmyger sig men vi provar. Efter ca 1 km är vi framme vid vägen vi nyss lämnat och vi får göra ett nytt försök. Ytterligare några km senare visar en skylt till Sandvik och dit ska vi. Nu träffar vi på en ny del som varit fartsträcka och det blir jättejobbigt igen. Nu inträffar det som inte ska ska ske, en deltagare åker omkull och skrapar ett knä. Efter omplåstring fortsätter vi och kommer så fram till Vida Gård där vi återigen tar en fika. Nu återstår en lättare sträcka på asfalt innan vi anländer till Lessebo. Nu skulle biljetter köpas och vi får reda på att även det tåg som skulle gå har blivit ersatt av buss. Bussen skulle just gå och nästa först om 2 tim. Hur göra, bussen kunde ta 4 cyklar i bagageutrymmet, men vad gör med de övriga 4? Bussföraren visste på råd, vi tar in dom i bussen. Sagt och gjort, bussföraren är härmed vår idol. Vi kommer till Alvesta och lastar våra cyklar på tåget för hemfärden, nu kan alla andas ut.
Vi har varit ett väl fungerande gäng med mycket skratt och samtidigt har vi haft ett jättebra väder. Det är en underbar natur för en cykelresa och vi rekomenderar den till alla.
Vi tackar alla härliga deltagare.

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 29. apr, 2013

Söndag 28 april, dagens vandring är förlagd norr om Hesingör. Vi är 17 MLV-are som tar tåget till Helsingborg och vidare med färja till Helsingör. Vi startar mot Kronborg Slott som vi rundade och första rast blir vid en stenmur. Vädret är soligt och vackert om än lite blåsigt men det är en fin utsikt över Sundet. Efter fikat fortsätter vi runt slottet och tar sikte på Marienlyst som passeras och vidare mot Marienlystskogen. Dagens längsta backe avverkas och vi kommer upp på Himmelstigen varifrån det är en hänförande utsikt. Nu blev det lite mer skogslikt område och det var dags att lägga lite kläder. Vi passerade Världens Ände och LO-skolan och rundar en golfbana. Nästa anhalt är en rastplats med flera olika saker där barn kan roa sig och även en tavla där man kunde se hur konditionen är. Efter ytterligare några km. kom vi fram till Hammermöllehus där vi intog vår lunch. Flera av oss läskade oss med glass som kunde köpas i butiken. Turen fortsatte och vi passerade ett antal små sjöar och i en trädgård fanns en blommande Rhododendronbuske. Vi återkom till golfbanan från annat håll och gick sedan samma väg tillbaka mot Marienlyst Slott för att sedan gå genom Helsingör till färjan och hemfärd.
Turen är från Karin Hoffmans "Rundtur för tågburna" och är 17 km.
För den som har möjlighet så rekomenderar vi ett besök.

Skrivet av Bo Lundgren, den 15. apr, 2013

Söndag den 14 april 2013.
Så var det dags första akten av skådespelet VÅREN. Ridån gick upp vid mötesplatsen i Bokskogen. Dagen hade börjat lite dimmig, men nu bröt den igenom,Solen. Tänk för 2 veckor sedan pulsade vi snö i Degeberga och nu, ingen snö och is. I stället mjuka ganska torra stigar. Ett antal plusgrader.
Omkring 30 pers. hade vaknat, varav 4 "gubar". Ja, de kvinnorna!
Märta och Margit B. ledde oss på färden.
Bokskogen är ju mycket välbekant, men vi gick mycket på tvärs mot alla leder, vilket gjorde turen omväxlande. 12 km skulle avverkas. Första rasten blev 20 minuter. Vi hade ju ingen brådska, och vi frös inte.
Lunchen intogs på området till Svedala Scoutkår. Utsikt över Yddingen. Sol och lite vind. Härligt. Tranor passerade. Rasten blev 45 min. Vi kunde suttit längre i sådant väder. Vilket denna vinter brukat vara omöjligt!
Vi hade nu endast en knapp timme kvar att vandra. Under vägen stannade vi till vid ett hus och fick en föreläsning av innehavaren, en pensionerad apotekare, som var sysselsatt med att blanda om i komposten. Villigt berättade han om de tidigare husägarna, långt bak till 1800-talet. Han var mycket påläst. Ja, vips var vi framme vid bilarna. Kl var endast lite efter 13. Vi hade gått raskt. Trevlig tur. Kanske lite för mycket kläder! Tack till Märta och Margit.