Färdrapporter

OBS! Skriv inte in din e-postadress! Alla kan läsa den och du kan få massor av spam!

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 28. sep, 2015

Söndag 27 september, idag är det vandring på Söderåsen som gäller med start vid Traneröds mosse. För 6 st från Malmö börja det med tåg till lund pga att det saknades bilar i Malmö. Väl framme vid startplatsen kördes 2 bilar till platsen vi ska avsluta vid och under tiden tog vi andra dagens första fikarast. Vi börjar vandringen med att gå ut på Traneröds mosse där Tomas berättar om densamma och sedan fortsätter på växlande underlag, vissa ställen ganska lerigt med mycket hala rötter och spänger (spångar) så det gällde att se var fötterna placerades. Vi passerar en pil som visar till Höjehall, Skånes högsta punkt 212 möh. och här kan vi välja om vi vill gå upp eller stanna och vänta tills de andra kommer ner, 3 kvinnor och jag stannar och vaktar de andras ryggsäckar. Vi fortsätter och ungefär halvvägs kommer vi till en fin plats med stora stenar som rasat och bildat vackra formationer och nu var det tid för lunchpaus som varade i ca 40 minuter. Upp och iväg mot Snuestuan, en grotta längst nere vid en klippa och det är en besvärlig väg ner,men det finns trappor och rep till hjälp. Tomas berättar att Skogssnuan, som kunde förvrida huvudet på unga män, hade bott där. Nu fick vi ta oss uppför den jobbiga branten för att fortsätta på ett varierat underlag och vi gör en liten avstickare för att titta på Maglaröds största torpruin och snart är vi framme vid Maglaröd som är slutpunkten på dagens vandring. Nu måste alla bilförare åka för att hämta bilarna vid startplatsen och under tiden tar vi andra vårt eftermiddagsfika. Hela dagen har det varit soligt och vackert och vandringen blev 10 km med 19 st deltagare.
Tack Tomas för en trevlig vandring och en hel del intressant information.

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 14. sep, 2015

Lördagmorgon och en vandring med MLV. Lite ovanligt, men det har kommit önskemål om lördagsvandringar, gärna lite kortare, Märta Sköld och Birgitta Lundeborg har tagit detta till sig och lagt upp en trevlig och lättgången vandring på ca 6 km i Risen naturreservat. Vi var 18 st som tog chansen till en fin tur i bra väder. Vi började vid parkeringen i utkanten av Genarp och ut i Naturreservatet. Vackra vyer och ett fåtal djur såg vi. Ungefär halvvägs var det dags för lite rast samtidigt som några barn skulle få grillad korv, fast vi fick hålla tillgodo med vårt medhavda. Rasten varade i ca 40 min och så iväg igen. Snart var vi framme vid bilarna och vi var hemma före kl. 1. Det blir säkert fler korta vandringar på lördagar framöver.
Tack Märta och Birgitta för en härlig dag.
På söndagen deltog 4 MLV:are i Hovdala Vandringsfestival där Birgitta, Gun och Josefina vandrade 21 km medan jag nöjde mig med 12 km.

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 1. sep, 2015

Söndag 30 augusti, vi är 19 vandrare som träffas på Ängelholms station för en tur i ett ganska varmt, vindstilla och ganska soligt väder. Vi följer Rönne Å, som vi passerar över via Pyttebron, och kommer fram till Hembygdsparken som vi ska runda. En första fikapaus tas och vi ser en massa kanotister som håller tävling i ån. Vi fortsätter runt parken och kommer fram till kyrkogården som vi gör ett besök i innan vi återigen är framme vid Hembygdsparken. Nu går vi genom parken, här finns ett område där man kan klättra och färdas mellan träden flera meter upp i luften. Tyvärr var det inte någon aktivitet just då så vi fortsatte. Kommer så fram till Nybroskogen där dagens lunch intogs, och ett iordningställt utegym fick bli rastställe. En runda på några km. och vi var tillbaka vid utgymmet för att sedan ta oss till Kronoskogen. Nu lämnar 2 deltagare gruppen för att ta ett dopp vid Havsbadet och vi andra fortsätter mot slutmålet. För att hinna med nästa tåg mot Lund-Malmö blir det lite högre tempo sista biten sedan går nästa tåg om 1 timma. Vandringen blev 14 km och vi tackar alla som gjorde vandringen så trevlig.
Gunilla, Kerstin och Sven.

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 5. aug, 2015

Vad gör man en måndag i början av augusti med ett helt underbart väder, sol och varmt, det har ju inte varit så mycket av den varan i år, jo man åker till Hässleholm för en kombinerad cykel- och vandringstur på Hovdala. Vi var 4 st. från Malmö och 4 st. från Lund plus Kerstin som anslöt i Hässleholm. Det tog lite tid att få cyklarna från perrongen till gatuplan, det är bara plats för en cykel i hissen åt gången och man måste upp och sedan ner. Efter 20 minuter kan cykelturen till Hovdala börja i solsken och vindstilla. Efter 9 km. är vi framme vid slottet och kan parkera cyklarna varefter vi börjar vår vandring. Vi börjar med att gå till Utsikten, som är en härlig plats med utsikt över Finjasjön, där vi tar lunchpaus. Följer sedan gul markering och kommer fram till Biblioteksruinen. På hela sträckan finns för övrigt många informativa tavlor uppsatta. Vidare på det gula spåret fram till Caspars Minnessten för att sedan följa blå markering som leder till Hovdalaån och vidare till Hammarmölledamm. Snart är vi tillbaka vid slottet där vi återigen äntrar cyklarna för att åka till Glada Geten, ett gårdsmejeri, för att fika. Samma sträcka tillbaka till slottet där vi gick runt ett tag och så cykel tillbaka till Hässleholm för hemresa. Under dagen har vi cyklat 28 km. och vandrat 10 km.Tack till alla som deltagit och gjort en bra dag ännu bättre.

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 17. jul, 2015

Torsdag 16 juli och vandring från Brösarp till Kivik, en jättefin tur på 12 km i ett perfekt väder. Vi var 11 st som tog tåg och buss till Piratens parkering och följer sedan Skåneleden till Kivik. Mellan parkeringen och Haväng passeras flera fina hus några med vackert halmtak. Vid Haväng rastade vi vid Skepparegården innan vi fortsatte vår vandring. Några av deltagarna blötte fötterna och Susan tog en liten simtur. Härligt tyckte hon själv. Fortsatt framåt och Vitemölle passerades och en halv timma senare var vi framme vid slutpunkten, Kivik. Hemresan gick via Simrishamn, och Lundaborna fortsatte med buss medan Malmöiterna fick invänta Pågatåget. En helt underbar dag, stort TACK till Gun.

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 10. jul, 2015

Vi har kommit igång med sommarvandringar och har avverkat 3 st. I torsdags 9 juli tog 9 st tåget till Smedstorp för att vandra ca 11 km på den jättefina Gårdlösaleden. Det finns mycket intressant att läsa på uppsatta anslag längs hela leden. Vädret blev som utlovat, blandat sol och regn och blåst hela dagen. Det är en hel del upp -och nerförs backar att ta sig förbi och det är nog så att det snarare är en medelsvår vandring än en enkel som jag trodde. När vi skulle ta tåget hem var det som ofta något strul så vår tur var ersatt av buss mellan Smedstorp och Ystad. Vi hade en trevlig dag, tack alla deltagare.

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 3. jun, 2015

Söndag 31 maj och Mors Dag, det ska bli vandring i utkanten av Lund. Vi är 9 MLV-are, varav 2 från Malmö, som möter upp för att ta bussen till Staffanstorp. Vi stiger av vid Sliparevägen och följer Naturstigen på Gullåkra mosse för att fortsätta mot Knästorp där vi tog dagens första fika vid Höje å. Efter fikat siktar vi in oss på S.t Lars park. Det är ett fint och lättgånget underlag och runtom är det full blomning och olika fågelkvitter, lärka och gök bland andra. Vi hittar ett fint ställe med bord där vi intar lunchen. Rasten blir ca. 30 min. och så iväg. Vi går längs Höje å och fågeldammarna och här håller grodorna konsert när vi passerar på väg mot Värpinge där vi går längs ravinen till övre delen. Här tar vi dagens sista rast innan styrkan delas upp, 5 avslutar här och övriga 4 går ytterligare några km. Det är fantastiskt att kunna ha en så härlig vandring precis i utkanten av Lund. Ett stort tack till våra turledare, Märta Sköld och Birgitta Lundeborg för denna härliga vandring.

Skrivet av Bo Lundgren, den 18. maj, 2015

Söndag den 17 maj 2015.
Voro vi satta i buss och voro vi komna till Björnstorp. Kallt och blåsigt. Vinterklädda. Kanske 8 grader.
Hans ledde den korta turen om 11 km och Olof den längre om 17 km.
Romeleåsen är en utmaning med mycket branta backar. 12 valde kort och 18 långt, följande Skåneleden.
Ja, hur gick det på den korta?
Första rasten förlades till utsikten i närheten av The Lodge. Där har vi fikat förr. Skulle vi fika lite längre ned. Nej. Här och nu. Vilken tur. Vi såg regnet lite längre bort. Sedan nedåt. Men det blev härefter flera branta stigningar, där flera fick stanna halvvägs och hämta andan.
Växter diskuterades och vi såg mycket buskstjärnblommer, harsyra , smörblom-mor, violer och gulplister. Enstaka humleblomster och mandelblomma. Även ett bestånd om 6-7 orkideer, vilket troligen var Sankte Pers nycklar. Ingen sakkunnig på området vid tillfället. Sven trodde på detta och hade nog rätt!
Ja, tid för den emotsedda lunchen, som intogs i Kullatorpet. En del satt inne i den härliga vedeldade värmen, men det gick utmärkt i solen utanför. Trädgårdsmöbler togs fram. Härligt väder. Utsträckt tid till nästan en och en halv timme. Hit kom även den långa turen. Personalen var glada över besöket som inbringade extra pengar till den ideella verksamheten. 10 kr per pers. Vi fick information om torpet. Och tänka sig. Det utlovade dåliga vädret syntes inte till.
En timme kvar att vandra. Som så ofta talades det gamla minnen. Mathias repgång på Söderåsen! Själv minns jag Gertrud och Göran Bergs tur i Dalby Söderskog. Gertrud hade bakat till Görans födelsedag och bjöd på gott. Hemfärden genom skogen gick i totalt mörker, men ingen kom till skada!
Ja, så var dagens tur till ända.
Särskilt trevligt var att se ett par "nya ansikten" Jan från Gällivare med fru/sambo. Nytt vandrarblod behövs.
Hemfärd. I Lund kom några droppar regn!
Tackar gör Aase och Bo.

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 26. apr, 2015

Söndag 25/4-15.
Vandring vid Frostavallens strövområde, en tur på ca.10 km för 25 bilåkande plus 1 som kom med buss, alltså 26 deltagare. Avresa från Malmö i lite mulet väder men under resan tittade solen fram stundtals. Vandringen startade vid parkeringen och det var fortfarande uppehållsväder, underlaget var till största delen stigar och skogsvägar. Vi trampade på i en behaglig takt med hela styrkan väl samlad. Det är en väldigt fin natur, mycket vitsippor och vacker bokskog som just börjat grönska och en hel del vacker mossa på stenar och fallna träd. Efter ca 3 km är det dags att ta första fikarasten som blir 20 minuter och sedan iväg igen. Nu kommer dagens enda lilla regnskur som inte blir så långvarig. Vi trampar på och snart kommer dagens verkliga utmaning, en backe rakt upp. Här meddelar Märta att vi får ta backen i den fart som passar varje enskild, det blev en hel del andningspausar. Väl uppe kunde man se nerför ett stup som nog var ca 40-50 meter djup och nere i botten ett vattendrag som skulle innehålla någon blomma som tydligen heter Skunkkalla. Fortsatt framåt och nu ytterligare en backe, inte brant men väldigt lång, och väl uppe blir det lunchpaus. När vi ätit och vilat oss i 30 minuter var det dags att fortsätta och i den behagliga takten var vi fortsatt väl samlade. Kommer nu till Vaxsjön och följer den nästan i kanten och kommer fram till en badplats, och här blir dagens sista fika. Det är nästan alltid någon som doppar sig när tillfälle ges men om man satsa en slant på det idag så hade det inte blivit någon utdelning. Nu är det inte mer än ca 500 meter innan vi är framme vid bilarna och hemfärd. Under hemresan kommer det en rejäl skur men när man är i bilen gör det inte så mycket. Som vanligt var det stor kvinnoövervikt i antal 23 mot 2, det är lite surt mannar. Tack till dagens turledare Märta Sköld och Birgitta Lundeborg, Birgitta som för övrigt debuterade i den rollen idag med den äran. Vi ser fram mot nästa vandring.

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 9. mar, 2015

Söndagmorgon och det ska bli vandring vid Färingtofta. Vandrarna från Malmö blir upphämtade av Hans som sedan kör till Lund där ytterligare ett antal hämtas, totalt blir vi 19 till vandring. Väderutsikterna i veckan har varit soligt och varmt, ja detta infriades till fullo, säkert 10-12grader. Lätt vandring ca 12 km, som nog blev ett par extra, på fint underlag bjöds vi på. Första fika efter ca 30 min. togs i solen i en kohage där vi spred ut oss och njöt av fika och sol. Upp och iväg och straxt årets första tussilago, en ensam, hela dagen gick vi och tittade efter flera, men tji fick vi. En lite längre lunchpaus utefter skogsvägen och så fortsatt vandring. Nu inträffade dagens andra begivenhet, en liten svart irrande fågel fångade allas intresse i säkert 5 min. innan vi fortsatte. Nästa fikaplats var rena lyxen, mitt ute i skogen ett skjul med 3 typiska bord för rastplats och även stolar som vi nyttjade innan vi fortsatte. Kommer nu fram till en lite större väg och vi går till vänster, 500 meter senare vänder vi om, vi skulle gått till höger. Med gott mod traskar vi på när några ur den 17-hövdade kvinnoskaran börjar sjunga. Ja kvinnoövervikten i antal deltagare var som vanligt stor, 17 mot 2. Nu korsar en skogsväg den lite större vägen och här finns möjligheten att följa vägen eller vika av och följa skogsvägen, ung. lika långt enligt Hans och 5 valde vägen, däribland jag och 30 min. senare var vi framme vid bilarna och de övriga 5 min. senare. Det har varit en trevlig vandring med gott humör och vacker väder, jättestort TACK till Hans.

Skrivet av Bo Lundgren, den 9. feb, 2015

Söndag den 8 februari 2015.
Bokskogen. 0 gradigt. 10 sek.meter. 12000 meter att vandra, till glädje och utmaning.
19 deltagare och Annika och Hans vid kartan.
Ned i hålan vid Skabersjö, den vanliga utgångspunkten. Skogen skyddade genast för vinden.
Första rasten efter några kilometer förlades föredömligt i en solig backe.
Alltid kan man äta och dricka något.
Ja solen följde oss hela dagen. Underlaget var torrt och bra. Ingen snö, ingen is. Trampa på. Snacka!
När vi började närma oss Torup mötte vi många, som prisade den härliga söndagen.
Lunch vid motionsanläggningen. Frikostigt med tid för allehanda verksamheter. Man rekommenderades att besöka Expo Torup, inrymd i de gamla stallarna, som brann ned för ett antal år sedan. Ett informativt och roligt utbyte.
Ja, så "po" de igen. En timme kvar att vandra. På slutet hade man fått upp farten. Hemlängtan? Resan hem hoppas jag gick bra. Välkommen åter!
Tackar Bo.

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 3. jun, 2014

Dag1.
Kristi Himmelsfärds helg 2014 och cykling på Kulla- och Bjärehalvön. Torsdagen börjar med soligt men lite blåsigt väder och vi är 11 st MLV-are som tar cyklarna med till Helsingborg där vår tur ska börja. Vi följer cykelstigen efter kusten och vidare upp mot Sofiero, det är ju en ganska lång backe uppför och Gunilla var den enda som cyklade hela vägen upp vilket direkt gav henne utmärkelsen ”dagens backmästare”. Dagens första fika intogs vid stranden i Domsten och här visade Gunilla att hon även är styv på att klättra i träd. Vidare mot Viken där vi stannar till i hamnen för att se på en liten flicka, en bonde och en fiskargubbe i brons. Flickan blev för övrigt stulen 2011 men är numera återbördad och fastgjuten i marken. Färden fortsätter mot Höganäs och Nyhamnsläge där vi stannar vid ortens ICA-affär för att handla lite till morgondagens frukost. Nu återstår några km till första nattens boende på First Camp utanför Mölle. Vi installerar oss, duschar och har lite trevlig gemenskap innan vi cyklar in till Mölle för att äta på restaurang ”Feskeboa”. Väl tillbaka till boendet är det snart dags att krypa till kojs. Tyvärr var det några andra gäster som pratade och skrattade hela natten så det blev inte mycket sömn.
Dag 2.
Vaknar till ännu en vacker dag och efter frukost och utcheckning åker vi mot Arild. Vi hade tänkt åka mot Kullen och upp på åsen men efter rek.turen bestämde vi att stryka den delen, det är onödigt svårt och det ska ju vara en njutning och inte en mara att cykla. Vi fick tillräckligt med backar att bestiga i alla fall. Första stopp blir hos Flickorna Lundgren på Skäret för att köpa en god kaka till fikat som intas straxt därpå. Nästa stopp blir vid ICA-affären i Jonstorp, för inköp av lite till lunch, och så vidare mot Ängelholm. Väl komna till Ängelholm tog vi lunchrast vid platsen där ett UFO landade 1946. Efter att vi ätit och fotograferat var det dags att cykla vidare mot vandrarhemmet. Vi stannar till vid Järnvägsmuseet där statyn av en rallare i trä fick både en och två kyssar av tjejerna. Det var samma dåliga resultat som kyssarna till en groda hade gett dagen innan. Vidare mot vandrarhemmet och efter installation och dusch satt vi i solen och drack ett glas vin innan det var dags att gå upp till torget för att äta middag. På väg tillbaka följde vi Rönne å bort till Pyttebron som vi passerade över för att sedan följa ån tillbaka till vandrarhemmet. Kvällen bedrevs med lite kluriga frågor och vitsar innan det var dags att sova.

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 3. jun, 2014

Dag 3.
Idag är det mulet och efter utcheckning åker vi mot dagens mål som är Torekov. Vi följer cykelvägen mot Råbocka Camping, Skälderviken, Skepparkroken och vidare mot Vejbystrand. Här hittar vi en bra rastplats innan vi far vidare till ortens ICA-affär för att inhandla lite lunchmat. Vi fortsätter och passerar några platser som vi känner från vandringar med MLV, Segeltorpsstrand, Ängelbäcksstrand och Killebäckstorp innan vi kommer fram till Rammsjö. Nu är det svårt att hitta någon bra plats att fika men någon stans mellan Rammsjö och Torekov hittar vi en plats bakom en stenmur. Nu har det klarnat upp och det återstår 6-7 km in till Torekov, där vi sedan har 2 tim till eget förfogande, innan vi äter en gemensam middag. Vi har nu 6 km till vårt boende på Sjöbyggargårdens BoB dit vi anländer vid 19-tiden. Efter incheckning och dusch blir det lite vin ute i trädgården innan det är dags att sova.
Dag4.
Idag ingår frukost i boendet och kl 8 står ett vackert och trevligt bord dukat, bara att hugga in. Titta gärna på foto som finns bland bilderna på hemsidan. Även idag är det fint väder och vi tar det lite lugnt i solen innan vi cyklar vidare mot dagens slutmål som är Båstad. Vi börjar med att åka tillbaka 6 km till Torekov för att kunna följa kusten en bit, vi passerar campingen och rundar golfbanan och kommer så småningom ut på den lite mer trafikerade vägen mot Båstad. Vid vägskylt som visar mot Hovs Hallar tar vi av och framkomna dit blir det en lite längre rast. Här är det en fin utsikt, speciellt när det är så vackert väder. Nu är det inte så långt kvar, men innan vi når Båstad ska vi komma fram till Kattvik och vägen dit har några lång men inte så branta backar uppför men den avslutas med en riktigt brant nerförsbacke. Jag har på min GPS 63 km/tim och backen slutar i en 90 graders sväng. Det hade inte varit kul att åka åt andra hållet, då hade vi nog behövt övernatta halvvägs upp. Från Kattvik till Båstad cyklar vi längs havet och det är lättåkt hela vägen till slutmålet. Väl i Båstad äter vi en gemensam lunch nere vid hamnen, och vi hinner precis fram till cyklarna när det blir ett riktigt åskväder och man blir genomvåt på nolltid. Vi står i skydd tills regnvädret gått över för att sedan ta oss till järnvägsstationen för hemfärd. Under hela resan har vi haft ett jättefint väder, prognosen hade ju varit lite blandad. Vi lastar våra cyklar och med hjälp av en trevlig tågvärdinna fick vi in alla cyklar i en vagn. Den totala sträckan för vår cykeltur blev 15 mil.
Att cykla på Kulla- och Bjärehalvön är en ganska stor utmaning, det är mycket upp- och nerförsbackar men det har gått bra. Det har blivit mycket om ICA-affärer, men det verkar vara det ända som finns i dessa trakter.
Kerstin och jag har haft cykling denna helg i 4 år men vi överlämnar nu stafettpinnen till någon annan. Vi tackar alla som deltagit, vi träffas vidare på någon vandring eller cykling.

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 20. maj, 2014

Söndag 18 maj, det är cykling på Söderslätt som gäller och vi tar tåget till Svedala där vår tur ska börja. Tidigare i veckan har det sett lovande ut vad gäller vädret, men söndagsmorgonen börjar mulet och det blir så hela dagen, med inslag av regnskurar. Vi startar mot Aggarp i svag vind och vidare mot Fru Alstad där vi tar vår första fikarast vid kyrkan. Vägen kantas av väldoftande rapsfält och ett stort antal nyfikna hästar. Rast i ca 25 min. och sedan iväg igen. Vi passerar Brösarp utan r, alltså Bösarp, Simlinge och St. Isie för att ta oss till Smygehuk för lunchrast. Nu har det börjat regna ganska kraftigt men som tur är kan vi rasta inomhus. Vägen från Svedala till Smygehuk var ny för de flesta av oss. Efter ca 1 tim kommer vi iväg igen för att kort därefter få ett kortare uppehåll, några hade dryftat sig att inte ta på regnjackan och det måste åtgärdas. Från Smygehuk till Ystad är det cykelväg hela tiden och efter ca 2 mil tar vi fikapaus vid kaffestugan i Mossbystrand. Vi låter oss väl smaka och stämningen är på topp. Nu återstår ca 1,5 mil till Ystad och tåget hem. Det har varit en trevlig cykeltur och vi tackar dagens turledare Susan och Olof.

Skrivet av Sven Bodenhoff, den 28. apr, 2014

Söndag 27 april dagens vandring är från Gunnesbo till S:t Hans backar i Lund. Dagen börjar lite dåligt för 5 st vandrare från Malmö, Pågatåget stannar inte i Gunnesbo idag och utgångsplatsen för dagens vandring är just där. Efter telefonkontakt blir vi hämtade i Lund av Tomas och Hans. Före start talar Märta om vad som väntar oss under dagen. Vi är 23 st vandringsvilliga som deltar och vädret är suveränt fint när vi startar mot Nöbbelövs Mosse där vi ska ha vår första fikarast. Efter ca. 25 min. är vi framme och rasten blir ca. 20 min. Vandringen fortsätter på fint underlag, kombinerad gång- och cykelväg och vi siktar in oss på Vallkärra kyrka och vidare genom Vallkärra By. Torns ridhus passeras, där pågår dressyrtävling för häst så där är det en hel del bilar i rörelse, vi fortsätter mot järnvägen där vi viker av och går parallellt med denna, svänger höger ner mot bebyggelsen igen. Begravningsplatsen passeras, går under järnvägen och vidare mot S:t Hans backar. Nu blev det 30 min. rast i solen och vi kunde se flera som sprang upp och ner i backarna. Här delas gruppen upp så att de som skulle tillbaka till Gunnesbo gick åt ett håll och de som skulle till Lund C tog stadsbussen dit. Det var en härlig vandring, ca.10 km i fint väder.
Ett stort tack till dagens turledare Märta och Eva.